`

آشنایی با برخی از اصطلاحات مشهدی : )


پست ثابت

مشهدی      عوامانه
   👇              👇
نارنجک : نان خامه‌ای
اِشکاف : کمد
کُخ : سوسک، حشره‌ی نسبتا بزرگ، کِرم مثال : کُخ نریز : کِرم نریز، اذیت نکن
یاد داشتن : بلد بودن
سَرکُن : مدادتراش
میلان : کوچه
مغز ِ مدادفشاری : نوکِ مدادفشاری
سیخ ِ ماهی : تیغ ِ ماهی
پَلَخمون : یک وسیله‌ی وای شکل از چوب که یک کِش یا لاستیک به انتهایش وصل است و با آن می‌توان سنگ پرتاب کرد. ( برای زدنِ گنجشک!)
چُمبه : اصطلاح کوچه بازاری برای فرد چاق
چُغُک : گنجشک ( البته این کلمه دیگر چندان به‌کار نمی‌رود)
چلغوز : یک نوع آجیل شبیهِ بادام ( بیشتر جاها به پشگل ِ مرغ می‌گویند چلغوز!)*
کم‌زور یا پرزور کردنِ گاز : کم و زیاد کردن شعله‌ی گاز
و ِی کردن (برنج) : درشت شدن بعد از پختن (برنج)
کلپاسه : مارمولک
دِلَنگون : آویزان
پاچال : جایی که مغازه‌دار پشت آن با مشتری سروکار دارد، دخل ( این کلمه فکر کنم در خیلی
از شهرهای دیگر هم استفاده می‌شود)
توشله : تیله
اَلِفش : نوچ
شمال : باد ( قدیمی )
چُخت : سقف ( خیلی قدیمی )
کاغذباد : بادبادک، کایت
سرپایی : دمپایی
سر ِ نوشابه : در ِ نوشابه
یَره، یره‌گِه : یارو، فلانی (عامیانه)
ناسوس : تلمبه‌یِ دوچرخه
کُلاج : کسی که چشمش چپ است
موساکوتقی : قُمری
آق‌میرزا: شوهرخواهر
زلفی ِ در: شب‌بند ِ در
وَرچُپّـِه: برعکس
مکُش مرگِ ما: اعیانی، شیک
ناخن‌جـِلـِّه: مشگون
قوجمه: انگور دانه شده
پیشینگ: ریختن ناخواسته مایعات روی لباس
حولی: حیاط
قِلِه، قِلِه‌گی: روستا، روستایی ( عامیانه‌‌یِ قلعه)
چـِغـَل: زبر، ضخیم
کـَغ: کال، نرسیده
ز ِنج : چسبناک
لُکِّه : چیز جمع و جور و مچاله شده، همچنین حالتِ شخصی که چمباتمه زده ( مثلا از سرما)
لتِّه :تکه پارچه،کهنه پارچه
لوخ: حصیر آفتابگیر پشت پنجره
خُردو : کوچک
شِرشِره : کاغذکشی
غُر، غُردَبه : یک چیزی که صدمه دیده و تو رفته
تارت و پارت : پخش و پلا
سوبالا، سوپایین (چراغ ماشین) : نوربالا، نورپایین
نوردِوون : نردبان
لاخ (مو) : تار
پاتروم : سرپیچ لامپ
سوسه‌لنگ : دم‌جنبانک
اندر (مادر اندر، برادر اندر، …. ) : مادر ناتنی، برادر ناتنی
لَخِه : کهنه پاره
کیس : کیک


به کمک آقای یگانه این پست کامل تر شد.
کَلَف زدن: گاز زدن (به سیب و میوه جات)
وخه یا وَخِز، وخیز، ورخیز (بلند شدن از جا)
لخه کُش (دمپایی)
دِداش (برادر. داداش)
هم زُلف (باجناق)
غوطه یا غُطّه خوردن (شنا کردن البته در مقیاس کوچکتر مثل حوض خونه)

در مورد چلغوز هم تا جایی که میدونم اسم واقعی اون خشکبار (که اصلش از افغانستانه) در اصل "چلغوزه" هست و چلغوز هم همونطور که فرمودین به معنای فضولات مرغه و هم نوعی تحقیر مشهدی.

*بعضی از مشهدیا به افرادی که یه مقدار خودشونو به خنگی میزنن هم چلغوز میگن.

میلاد گل پسر حضرت زهرا (س)، کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) بر یک آ یک تون مبارک باشه : )
۷۴ نظر
یک دختر شیعه
۲۰ خرداد ۰۰:۴۵
وای انقدر بدم میاد به بلد نبودن میگن یاد ندارم😑😑😑😑
انصافا به عنوان ی مشدی اکثر قریب به اتفاق این کلماتو تازه فمیدم😂😂😂😂

پاسخ :

خخخ خب مِشَدی حرف (گپ) مِزنن دِگه! 
و هنوز که هنوزه وختی بعضیاشانه از دوباره مُِخوانُم خِندم مِگِرَ : )))
درود بر تو 😒
+اووووفف چقد سخته هی کسره و فتحه بذاری :دی
آرزو ﴿ッ﴾
۲۰ خرداد ۰۰:۵۹
چقدر باحال بود! :)) مخصوصا مکش مرگ ما و نارنجک! 
چغک و سرکن رو ما کرمانیا هم داریم. سوبالا و پایین سراسریه فکر کنم. اندر و یاد داشتن رو بخشی از شمالی‌هام دارن. همینا برام آشنا بود :)
محبوبه!😶 من یره رو به عنوان کلمه‌ی محبت آمیز به بروبچ می‌گفتم!😶
یه سوال هم دارم! قضیه‌ی قیمه رو نریز تو ماستا چیه؟ :دی

پاسخ :

خخخ کلا همه مِشَدیا باحالن بعله 😎😎
جدی؟ ولی اول مشدیا مُگفتنا 😇
خخخ « یره و یرگه» یه جور کلمه ی حقارت هستش.. نه این که از عمد باشه ها نه... ولی الان دیگه اینجوری فکر نمی کنن.
خخخ چند شب پیشم بحثش شد ولی دقیق متوجه نشدم (از بس حرف به میون اومد و به قول خودمون اَزَرف وَزَرف شد :دی)
ولی فک کنم گلاب به رو تون اسهالی میاره هااا خخخخ
آرزو ﴿ッ﴾
۲۰ خرداد ۰۱:۰۱
عیدتم مبارک راستی :))

پاسخ :

عید آرزومونم مبارک باشه 🌹🌸🌺
قڵ جیه‌ڵگ
۲۰ خرداد ۰۱:۰۲
پلخمون؛موساکوتقی، چغک، دلنگون،کلپاسه ...اینا جزو مشاهیرd بودن که من بلد بودم از قبل... 
شیرین است لهجه مشهدی:))

به نوک اتود نمیگن 'تیر' ؟!

پاسخ :

مشاهیر خخخخخ
بلد بودین از قبل؟ جسارتا یا مشهدی هستین یا با مشهدیا برخورد داشتین!
حالا کدومش؟
خیلی 😂

تیر؟ 😕 نح نشنیدم تا حالا!
یک دختر شیعه
۲۰ خرداد ۰۱:۰۴
البته این بد اومدنمم قضیه داره بعدا بهت میگم: )))

پاسخ :

😶 باوشه!
هلما ...
۲۰ خرداد ۰۱:۱۶
عجب اسامی دارید :))
چلغوز :)))
برا ما که زبانمون ترکی هست به کل فرق داره..

پاسخ :

خخخ هوم
چقدر دوست دارم یاد بگیرم 😞
حسین مداحی
۲۰ خرداد ۰۱:۳۴
یره برای حقارت نیست!

پاسخ :

گفتم که قدیم برای تحقیر کردن استفاده میشده ولی الان برای مخاطب قرار دادن (نه به منظور کوچک شمردن فرد)به کار برده میشه!
+البته جسارت نباشه شما خودتون کامل به لهجه شیرین مشهدی اشراف دارین. 

حسین مداحی
۲۰ خرداد ۰۱:۳۶
یره فقط برای خطاب قرار دادن صمیمی هست. معمولا توی گفتگوهای رسمی استفاده نمیشه.
مثلا من به یاسبن میگم∶ یره یس ای یرگه محمد آنلاین نرفت. نکنه رفته زیر آوار؟!
و هیچ توهینی بهش نکردم. هیچ تحقیری هم نکردم.

پاسخ :

حرف شما صحیح ولی الان این طور برداشت میشه، چرا که همه میدونن که این یه کلمه مشهدی هست و هیچ منظور خاصی هم پشتش نداره.
اگه که اشتباه میکنم بگید اشتباهه!

+همیشه حسرت می خورم که چرا من نمی تونم مثل پسرا به خصوص داداشام مشهدی با دوستانم حرف بزنم. 
اون مثالتونم عالی بود.
حسین مداحی
۲۰ خرداد ۰۱:۵۷
حسین مثال های عالی بزن معروفه. نمشنسن؟!
نه. صحیح. الان هرکی به هرکی گفت یره یعنی با هم صمیمی هستن.

پاسخ :

ها چرا مِشنِسُم.. اصن از محلتان که رد مُشُم همه دربارتان بُخُصوص ای مثالاتان حرف مِزِنن :دی
خداروشکر : ) دقیقا!
هلما ...
۲۰ خرداد ۰۲:۲۷
آقا اینقد مشهدی مشهدی کردین دلم مشهد خواست.
من میخام بیام حرم، بزا صبح شروع کنم مخ زنی بلکه فرجی شد.
یره رفتی حرم دعا کنا :)
خودم بهت ترکی یاد میدم.
1. سلام = سلام 
2. یاخجیسان؟ = خوبی؟
3. قیز داریخمئشام سنن(بیلنن) = دختر دلم برات تنگ شده
4. مامان باباوین کفی نجوردی = حال مامان بابات چطوره؟
5. من سنی چوخ سویورم = من تو رو خیلی دوست دارم.
6. الله امانیندا = در پناه خدا

پاسخ :

تشریف بیارید جان دلم. مشهد امام رضا جا واسه همه دوستدارانش داره.
چشوم حتما : )) یعنی اگه لیاقت داشته باشم و آقا طلبید به روی چشم 😊
۱-این یه مورد و نفهمیدم ازَسَّر بوگو! :دی
۲-هوم خوبم :دی خوبم چی میشه؟ 😕
۳-نیگا فتحه کسره م اختراع شده هاا از ما گفتن بود!
۴-عه! چی باحال 😁
۵-من متعلق به همتونم خخخ
۶-الله امانیندا 😉
 + خیلی شیرینه خیـــــــــــــلی  (بوس و یه خروار قلب برات فرستادم)
بهار ...
۲۰ خرداد ۰۲:۵۹
چهههه قد جالب بود بعضیاشوووون:))))))
و بعضباش اصلا ربطی به فارسیش نداشت
ممنون بابت پست قشنگت،بذا بمونه هی بخونیم یاد بگیریم:دی

پاسخ :

هوم واقعا : ))))
باوشه :دی
بهارنارنج :)
۲۰ خرداد ۰۸:۳۴
بعضیاشو ماهم داریم:))بامزه بودنا

پاسخ :

آره آرزو هم بهش اشاره داشت : ))
حوا ...
۲۰ خرداد ۰۹:۱۲
نارنجک رو چند وقتِ پیش جنابِ آستانه گفتن اومدین مشهد براتون میخریم بعد من نمیدونستم منظورشون چیه :)))

پستِ شیرینی بود :)
عیدت هم مبارک 😙😙

پاسخ :

خخخ خب می پرسیدی.. هر وقت هر چی برات سوال بود بپرس. 

گوارای وجود ؛ )
عید تو هم مبارک باشه بالام جان : ))
ایمان
۲۰ خرداد ۰۹:۳۴
بس زیادن لامصب یه چن تا رو جا انداختین:)اخکوک!چنی!و یه چندتای دیگه

پاسخ :

بگید اضاف می کنم. هم کلمه مشهدی رو و هم معادل عامیانه ش رو. قراره بشه شناسنامه وبلاگ : )))
اخکوک همو سیخونک هستش؟؟
برام آشناست.
آقاگل ‌‌
۲۰ خرداد ۱۰:۳۴
شاعر میگه:
با پلخمون نگاهت چغوک دلمو زدی!
ناز شصتت! چغوکم وقف پلخمون تو بید...
:)


پاسخ :

 چقدر قشنگ بید : ))))

دچـــــ ــــــار
۲۰ خرداد ۱۲:۰۲
ایده ی خوبیه که این کلماتو میذارید :)

پاسخ :

: )
مهاجر ..
۲۰ خرداد ۱۲:۵۲
سلام
جل جل یعنی چی؟ :)

پاسخ :

سلام.
: ) جُل جُل نکن: تکون نخور.
+سرچ کردم یعنی وول زدن، جابه جا شدن!
خانم اشک
۲۰ خرداد ۱۳:۰۹
نصفش مال ماست 
ا...مال ماست!!!

پاسخ :

تقریبا همه شهر های خراسان این کلمه ها رو دارن! : ))
خانم اشک
۲۰ خرداد ۱۳:۱۶
@آقا گل اون شعرم مال ماست!!! 
ا..
🍁 غزاله زند
۲۰ خرداد ۱۵:۰۲
به به ! 😂
بعد از کنکور بیام سرِ این پستت،بخونم و یاد بگیرم 😁

پاسخ :

خخخخ
اوهوم بشی یه غزاله مشهدی طور ^_-
قڵ جیه‌ڵگ
۲۰ خرداد ۱۶:۰۱
برزو ارجمند تو قهوه تلخ بی نظیر بود در شیرین نشون دادن لهجه مشدی!

دوستای صمیمی ای هم داشتم البته:)
تیر مداد، دوست فریمانیم میگفت:|

پاسخ :

ندیدم متاسفانه!

آهان : ))
خب لابد هست که می گفتن. من اطلاعی ندارم.

+دوستان فریمانی پاسخ گو باشید : ))
ایمان
۲۱ خرداد ۰۰:۳۷
اخکوک نمیدونین چیه؟؟خخخ

پاسخ :

نه والا...
در ضمن شوما کاشمرین قرار نیست منِ مشهدی تمام کلمه ها ره بِدَنُم : )
گل بهار ..
۲۱ خرداد ۱۲:۲۰
سخته ها ...ولی لهجه ی شیرینه ی :)

پاسخ :

شیرین و بامزه ست : )))
بانوچـ ـه
۲۱ خرداد ۱۷:۰۰
خیلی باحاله مشهدی حرف زدن ما هر وقت میریم اونجا سعی میکنیم مث مشهدیا حرف بزنیم :دی

پاسخ :

خیلیم خوب : ))
تا حالا موفقم بودین؟
صدیقه
۲۲ خرداد ۰۰:۴۴
بلد نیستم! یه زمانی خیلی سعی کردم یاد بگیرم ولی نتونستم!:) برنامه آموزشی کلاساتونو رو کودوم در زدین؟؟!:دییییییی

پاسخ :

لازمه بازم بگم اف؟ :| آبروی هر چی مشهدی ره بردی -_-
اول یه جلسه مقدماتی داریم تا ببینم تو چه مرحله ای هستی! :دی
الان که نگات می کنم میبینم اصلا راه نداره زیاد امیدوار نباش چیزی یاد نمیگیری 😝😝😝
زمرد .🌹
۲۳ خرداد ۰۵:۵۸
اوف بر تو 
چرا چغک رو ننوشتی:||

پاسخ :

همه اینایی که گفتی ره نوشتُم دیه! :|
زمرد .🌹
۲۳ خرداد ۰۵:۵۸
و موسی کو تقی رو😂

پاسخ :

خا : )))))
زمرد .🌹
۲۳ خرداد ۰۶:۰۲
کلپسه رم جا اندختی دختروم
اخکوکم زردالو نرسیده اس دیگه:/

پاسخ :

کلپسه همو کلپاسه ست دیگه :/
جدی؟ نمیدونستم خخخخ
زمرد .🌹
۲۳ خرداد ۰۶:۰۳
حالا ک ویرایش کردی درس شد خخخ

پاسخ :

ویرایش؟ (با لحن جناب خان)
کی؟ چی؟ کجا؟؟
مدرسان شریف :دی
منتظر اتفاقات خوب (حورا)
۲۴ خرداد ۱۷:۱۱
رو بعضی اصطلاح ها زبونم نمی چرخید!:)

پاسخ :

: )) چه جالب!
مثلا؟
سام نجفی نیا
۲۷ خرداد ۱۳:۳۷
خوبه یه زبون دیگه یاد می گیریم 

پاسخ :

لهجه یا گویش صحیح تره!
آخه هدفمم آشنا کردن بقیه با لهجمونه دیگه!
حسنا مـ
۰۱ تیر ۱۵:۰۴
وااای خیلی جالب بود
تا حالا اینارو نشنیده بودم

پاسخ :

ماشاءالله تی وی که هر وقت یه نقش شهرستانی خواستن، مشهدیشو انتخاب کردن.. چطور نشنیدی؟؟ : )))
حوا بانو
۰۲ تیر ۱۳:۰۳
خیلی جالب بود. :)

پاسخ :

خیلی جالبه تو یه دقیقه دو تا کامنت از دو حوای دوستداشتنی تایید کردم : ))
۱۵:۴۰ روز جمعه :دی
مسافر ...
۰۳ تیر ۲۲:۲۸
سلام میگم اگ حوصله داشتین یه کلاس بذارید برا تلفظ دقیقشون :|

هیش کدومشون رو نتونستم ک بخونم :/

پاسخ :

سلام.
خخخخ پیشنهاد خوبیه.

جدی؟ تلفظشون که راحته! : ))
من الله التوفیق
۰۶ تیر ۰۶:۳۱
ما به آخریه می‌گیم تیر‌کمون..... تو بچگی خیلی از اینا استفاده می‌کردیم ... ده 60 تیا و اولای 70 یادشون هست که چیه 

پاسخ :

عخی یادش بخیر ^_^ مخصوصا وقتی با دو تا خودکار و کشِ کش های چند سانتی درست می کردیم : )))
مهیار حریری
۰۹ تیر ۱۳:۱۶
چقدر جالب :)

مامان بزرگ من با اینکه ترکه ولی از کلمات اشکاف و لکه استفاده میکنه !

پاسخ :

: )

ترک آذری؟
مهیار حریری
۰۹ تیر ۱۶:۱۰
بله آذری

پاسخ :

عجیبه!

خدا نگه دارشون باشه.. 
ali_ sh
۲۳ تیر ۱۴:۳۷
بربچی یهویی کامنت این پستتون چندین برابر پست های قبل شده؟

پاسخ :

بله چون پست ثابته!
ali_ sh
۲۳ تیر ۱۴:۳۸
ها فهمیدم چون این یک پست ثابته خخخ

پاسخ :

خدایا توبح :|||
علی آقا:)
۲۴ تیر ۱۱:۱۴
نامرد،بعضی‌این عبارت‌های‌مشهدی،اصفهانیم
هستند،اول‌اصفهانی‌بودند،بعدمشهدیهاازشون
خوششون‌اومده‌استفاده‌کردند:)
یه‌نارنجک،میدم،به‌یره،بخوره،نره‌باماشینش
تودره:(
من‌اگه،عمری باشه،تلفظ‌لغات‌روستامون
که‌توش۲۰سال‌زندگی‌کردم‌رومیزارم
ته‌خنده‌حرف‌میزنیم
اسم‌روستامون‌حاجت اقا،۶۵کیلومتری
اصفهانه:))
من‌هم‌مشهدکم‌میام،ولی‌پسرعموم‌زنش‌مشهدیه
واونجازندگی‌میکنند،برای‌عیدهامیرم‌بهش
سرمیزنم‌وسریع‌برمیگردم‌:)

پاسخ :

نخیر این کلمات و خیلیای دیگه اول بومی مشهدِ بعد به بقیه جاهام رسیده و اونام ازشون استفاده می کنن :دی
از وقتی این پست رو گذاشتم سر در وبلاگم باشه، دوست داشتم دوستان هم همین کار رو انجام بدن و بقیه ی بلاگرا رو با لهجه و گویششون آشنا کنن ولی اکثر بلاگرا دوست ندارن محل زندگی شونو کسی بدونه :(
خوشحال میشم بهم اطلاع بدین : )
اصولا آدما به دو دسته تقسیم میشن
۱- یا مشهدین
۲- یا دوست داشتن مشهدی بودن
بعلــــــــــه 😎

علی آقا:)
۲۴ تیر ۱۱:۲۶
نه،قبول‌نیست،اصفهان‌زندگی‌کردن
افتخاریست‌که‌نصیب‌هرکس‌نمیگردد
مفتخرم‌که‌اصفهانیم
اینم‌به‌اون‌در:)
نه،من‌میرم‌تووبم‌میزارم‌فرهنگ‌لغات لهجه
شیرینمونو،تاببینیم‌لهجه‌مشهدی‌شیرین
تره،یااصفهانیها،،،،حتماًاصفهانیها
لهجه‌لری‌خیلی‌شیرینه:))

پاسخ :

جناب سقف ترک برداشت :|
فرهنگ لغات؟! o_0 
قطعا مشهدی *_*
نمیدونم اینو شما هم به کار میبرین یا فقط واسه کاشونیاست که میگن «اِز تِسْمِشِسْت»! این جمله رو خیلی دوست دارم ^_^
ِگویش لری؟ ^______^ واقعا تمام لهجه ها و گویشا زیبان : )
علی آقا:)
۲۴ تیر ۱۱:۳۰
توگوگل‌بزن‌روستای‌حاجت‌اقا
روستامون‌سایت‌داره
وبلاگ‌داره
اولین‌دهکده‌قرانی‌توشهرستانمونه
ولی‌الان‌خونه‌مون‌فولادشهراصفهانه
حالاااخودت‌اصالتاًکجایی هستی
خیلی‌دوست‌دارم‌دربارش اطلاعات
کسب‌کنم،وخیلی‌هم‌خوشحال‌میشم
بهم‌اسم‌دقیقشوبگید

پاسخ :

اوه باریکلا چه خوب
من فرزند ایرانم و متولد شده و بزرگ شده ی مشهدِ دوستداشتنی ^_^
علی آقا:)
۲۴ تیر ۱۲:۳۷
کاشونیها،هم‌لهجه‌خودشونودارن‌وفکرمیکنن
بایدازاصفهان‌جدابشند،که‌به‌اون‌کله‌خراباشوکه
این‌فکروتوسردارند،نیروی‌انتظامی‌گفته‌ازحرفتون
دست‌برندارید،به‌جرم‌جنگ‌داخلی‌اعدام‌میشید
وازتسمش،مال‌خوداصفهانه‌وکاشانم‌ازاصفهانه
پس‌زبان‌ولهجه‌تمام‌شهرستانااصفهان،مال
خوداصفهانه:)
خیلی‌دوست‌داشتم‌مشهدخونه‌داشتیم
ولی‌نداریم‌متاسفانه:(

پاسخ :

لهجه اونام قشنگه ^_^
خخخخ جدی؟ خخخخ خدایی خیلی خنده دار بود، جنگ داخلی؟ : )))
اووممم دیدین خودتونم اعتراف کردین که دوست داشتین مشهد خونه میداشتین و این یعنی دوست داشتین مشهدی می بودین :دی

علی آقا:)
۲۴ تیر ۱۳:۴۶
مشهدخونه‌داشتم،راحت‌ترمیرفتم‌زیارت‌امام‌رضا
ولی‌یجورایی‌مشهدبشه‌استان‌دومم‌بدک نیست
ولی‌من‌خیلی‌امام‌رضاومرقدوبارگاهشودوس
دارم
تاحالا‌چندباراصفهان‌اومدی؟
من۱باراومدم‌مشهد:)

پاسخ :

منم یه بار اومدم. سال ۹۲
خاتون ..
۲۴ تیر ۲۱:۰۱
من پدرم مشهدى هستند.
ولی من تا الان فکر میکردم اِشکاف همون بشکافِ
از یاد داشتن هم زیاد استفاده میکنم تا همین اواخر نمیدونستم این فقط مختص خراسانی هاست  که دیدم دوستانم متوجه نمیشن ینى چى هى میگفتن یاد داشتن چ صیغه ای اخه:)

پاسخ :

خخخ چه جالب!

mr pic
۲۵ تیر ۲۱:۰۷
اصن لهجه نداشته باش 
بدرد نمیخوره که

پاسخ :

لهجه، گویش و زبان هر منطقه شناسنامه ی اون منطقه است.

ممنونم از توصیه تون ولی من عاشششششششق لهجه مم : )
علیـ ــر ضــا
۲۷ تیر ۲۳:۲۸
موگوم خیلی خععععیلی خوبه گویش ⁦☺️⁩ مشهدی 
ام شهرآشوب
۱۲ مرداد ۰۹:۴۰
خخخخخ
خیلی جالب بود
خیلی هاش منو برد به دوران نوجوانیم. یه فامیلی داشتیم که مشهد زندگی میکردند، این لفظ کخ نریز رو یاد ما داد.
بچه های خراسانی خوابگاه هم بعضی ازین اصطلاحات مث سرکن رو استفاده میکردند.یادشون افتادم

پاسخ :

خخخخ
این واژه ی "کخ نریز" خیلی قشنگ و پر کاربرده ^_____-
هلما ...
۱۴ مرداد ۱۷:۱۷
عزیزدلی. :)

عه آشنایی با اصطلاحات مِشهدی هم که تکمیل شده.

پاسخ :

مخلص ^_-

مِشدی! ^_^ هوم ولی فک کنم بازم جا داره که کامل تر بشه!
لوسی می
۱۵ مرداد ۱۱:۱۳
من اینو خیلی وقت پیش دیده بودم! عجیبه کامنت نذاشتم برات! :|
من خودم فقط کلمه ی مغز مداد اتد رو استفاده میکنم که اصرار دارم همین درسته نه نوک مداد اتد(آخه اون چیزی که درون مدادهاست و باعث نوشتن هست اسمش مغزیِ مداد هست نه نوک. در نتیجه این چیزی که ما میخریم مغزی هست نه نوک! نوک اون سرشه نه کلش! :| )
اصلا کی گفته هرچی تهرانی ها میگن درسته و ما اشتباه میگیم. همون مغز مداد درسته جانم. :)
و در بقیه ش هم فقط نارنجک رو شنیدم و یاد داشتن (که خیلی هم بابت یاد داشتنه حرص میخورم!)
راستش بقیه شو  هم اصلا نشنیدم!
متاسفانه مشهدی اصیلی نیستم و لهجه ی مشهدی رو اصلا متوجه نمیشم. البته در اطرافیان هم معدود کسانی هستند که لهجه ی مشهدی بلد باشن اونایی هم که بلدن اکتسابی یاد گرفته اند نه به عنوان زبان مادری!

پاسخ :

با ما به از این باش که با خلق جهانی ^_-
اصن روایت از غیر معصوم داریم که تهرونیا از روی حسادت به لهجه ی مشهدی، لغات ما رو برگردوندن و مثلا فارسیش کردن -_-
عه!
نمیدونم چرا مشهدیامون لهجمونو بی کلاسی میدونن با اینکه خیلی قشنگه ^_^
+لوسی می جان شما رو نمی گما کلی گفتم آخه بعضی از دوستامم همینو میگن که"بی کلاسه" !!!!
yasna sadat
۱۶ مرداد ۱۳:۲۳
چه با مززه و شیرین:)

پاسخ :

همه ی لهجه ها و گویش ها خاص و شیرینن ولی لهجه ی مشهدی یه چیز دیگه ست ^_-
رضا فتوکیان
۲۲ مرداد ۱۵:۲۶
اصطلاحات مشهدی واقعا شیرینه
خیلی شیرین
بازم بذارین😆

پاسخ :

خیلی ^_^
آخه دیگه چیزی به ذهنم نمیرسه اگه مشهدی هستین بسم الله..
بفرمایید تا اضافه کنم.
علیـــ ـرضـا
۲۳ شهریور ۱۴:۳۲
همشهری هستیم :)))

پاسخ :

پس... پرچم مشهدیا تو بیان بالاست.
اصولا ملت ایران به دو دسته تقسیم میشن
یا مشهدین
یا دوست داشتن مشهدی می بودن
بعله 😎
تنها همدم ماه
۰۱ مهر ۱۲:۲۴
سلام منم چندتا اصطلاح مشدی بگم :دی
دیزه : خاله
نواسه : نوه
بابا کلون : بابابزرگ
خنک: لوس و بی مزه
بریچی : برای چی
خوش : مادر زن
خفتی : گردنبند
:)
از آشنایی با شما خوش وقتم :)

پاسخ :

دیزه؟ نشنیدم تا حالا ولی ممنون  : ))

وای "بریچی" عالیه خخخخ

من نیز هم : )
واران ...
۰۱ مهر ۱۲:۴۳
سلام 
اجازه هست منم این اصطلاحات رو به کردی برگردونم در حد توان ؟:))

پاسخ :

سلام عزیزم
چرا که نه! ^__^
اینجا یا وبلاگت؟
واران ...
۰۱ مهر ۱۲:۴۸
اینجا :)
ممنونم 
وبلاگم که حسش نیست :)))

پاسخ :

پس خصوصی بفرست که تو پست، کنار هر کلمه بنویسم (تو ستونی به اسم "برگردانِ کُردی" خوبه؟
کرد خراسان
۰۲ مهر ۰۹:۲۸
سلام. مِبرّّم (میبُرم) یا مِبرم (میبرم)و کلمه مو رو زیاد بین مشهدیا میشنوم یا اینکه مرم

پاسخ :

سلام.
ممنونم از کلمات ارسالی تون.

کوچه دوازدهم
۱۱ مهر ۲۳:۰۷
پلخمون و کخ رو توی خدمت سربازی شنیده بودم از یه سربازی :)

پاسخ :

: )))))) و چقدر من دوست دارم خاطرات دوران خدمت آق پسرا رو بخونم
چند وقته پیش با داداشم عکسای خدمتشو میدیدمو مرور خاطرات می کرد و کلی خندیدیم : )))
کوچه دوازدهم
۱۱ مهر ۲۳:۳۵
والا من فرصت کنم رو وبلاگم گاهی میرم . ولی خب هنوز فرصتش نشده .
من خاطرات زیاد دارم ولی آدم شری نبودم و ساده می رفتم و می اومدم . پسر خوبی بودم !
تشویقی جارو میکردم :)

پاسخ :

بنویسین بنویسین ^_^
خوشحال میشم اگه اطلاع بدین ^___^

اوهوم واضحه چقدر آروم بودین از تشویقی هاتون معلومه -_-
کوچه دوازدهم
۱۲ مهر ۰۰:۰۳
سعی می کنم اگر تعریفش کردم خبر کنم ولی خب قطعا به این زودی ها نیست
بیشتر توی حال زندگی می کنم

پاسخ :

هر طور مایلید.
ممنون میشم ^_^
حالِ زندگی تون بر وفق مراد باشه ان شاءالله
آرزو ﴿ッ﴾
۱۳ مهر ۰۱:۰۳
تَف دادن رو هم از هم‌دانشگاهی‌ها یاد گرفتم، ولی معنی دقیقش رو نفهمیدم. تازه اوایل می‌خوندمش تُف :|

پاسخ :

تف دادن یا تفت دادن؟ کدومش؟؟
اولی رو تازه می شنوم و ایضا می خونم ولی دومیه که معنیشو میدونی هوم؟ (همون حرارت دادن میشه البته فک کنم)
حسن قاسمی
۲۳ مهر ۰۹:۰۲
در مورد آخرین نظر، نمیدونم از نظر نوشتاری میشه "تف" یا "تفت" دادن، اما اونجور که فهمیدم، زمانی از این اصطلاح استفاده میشه که گوینده داره به صورت فی البداهه صحبت می کنه ... در واقع در لحظه داره حرف میزنه و صرفا یک چیزی میخواد بگه...

پاسخ :

ممنونم بزرگوار
نمیدونستم!
آرزو ﴿ッ﴾
۲۳ مهر ۱۰:۰۳
عه! من اینجا رو یادم رفته‌بود. هر چند باری که بچه‌ها توی گروه نوشتن دقیقا همین "تف" رو نوشتن. مورد استفاده‌شم برای امتحانایی بود که نخونده بودن و می‌گفتن حالا میریم تف میدیم یه‌نمره‌ای می‌گیریم بابا! :| یا مثلا برای استادایی که توی تصحیح کردن خیلی سخت‌گیر نبودن می‌گفتن تف هم بدی نمره میده! حالا اگه روم شد از کسی بپرسم میام میگم! (:

پاسخ :

خخخ این بیشتر به آب دهان می خوره تا اون کامنت قبلی!
آرزو ﴿ッ﴾
۲۳ مهر ۱۱:۵۳
 اونایی که با حروف انگلیسی می‌نویسن این‌جوری می‌نویسن: taf

پاسخ :

همین کلمه رو تو واژه یاب زده /گرمی، حرارت
o_0
امید چِرَوی
۲۷ مهر ۱۵:۲۶
سلام دوست عزیز 
من اهل سبزوارم و با توجه به این که از بچگی اومدیم کرج نتونستم خوب لحجه شیرین خودمونو یاد بگیرم. که خیلی از این بابت ناراحتم .ممنون بابت این پست عالیت همشهری 😉👍👍👍👍

پاسخ :

سلاملکم بزرگوار
هان؟ 😶 شما سبزواری، من مشهدی! اونوقت چطوری "همشهری" تون میشم : ))))
در هر صورت لطف شما رو میرسونه : )
آشنای غریب
۱۴ آبان ۰۰:۳۷
اشکاف ما هم به کار میبریم 
منتها ایشکاب بیشتر تلفظ میشه
 
جالب بودن ممنون 

پاسخ :

یه مدت بود که اشکاف و بشکاف رو با هم اشتباه می گرفتم :دی 
خلاصه که زیاااد فرقی نمیکنه خخخ

جالب خوندین بزرگوار : )
آشنای غریب
۱۴ آبان ۰۹:۵۲
عه شمام بشکاف دارین؟
بشکاف : وسیله ای خیاط ها که سر انگشت میکنند تا سوزن نزنن
ممنون

پاسخ :

خخخ نه اون اسمش انگشتانه ست. یه وسیله ی فلزیه نه؟
بشکاف اونی که سر پلاستیکی داره و دو شاخه و تیز هست.
گوگل کنید متوجه میشید : )
آشنای غریب
۱۴ آبان ۱۰:۰۵
درسته درسته من قاطی کردم :))))

انگشتانه رو ما « اوسکوح » میگیم  نمیدونم دیگه تلفظش رو بنویسم

پاسخ :

: )))))

اسکوح یا اسکول؟ 😄😄😄 چقدر تلفظ شون شبیه همه 😁
آشنای غریب
۱۴ آبان ۱۰:۳۶
نه این « اُ » نیست که « او » عه اولش 

پاسخ :

متوجه شدم
+میشه بپرسم کدوم شهر از شهرای ایران زمین زندگی می کنین؟
محمد روشنیان
۱۱ آذر ۰۹:۳۲
سپاس از شما

پاسخ :

مرسی از نگاهتون
احسان 24
۱۲ آذر ۱۲:۵۶
سلام ،خیلی ممنون جالب بود 😃
البته گویش و اصطلاحات ما یه چیز دیگه س😁

پاسخ :

سلام
نظر لطفتونه.
قطعا گویش و لهجه هر استانی زیبایی های خودشو داره : )
محسن رحمانی
۲۲ آذر ۲۲:۴۱
ما بهش میگیم تیر کمون .(پلخمون)

پاسخ :

پلخمون قیشنگ تره ^_^
O_oتیر کمون یه چیزه دیگه ستا!!!!!!!!!!
محسن رحمانی
۲۲ آذر ۲۲:۴۷
بله میدانیم ما به اینم میگوییم تیرکمون.

پاسخ :

o_0
😶
😮
محسن رحمانی
۲۲ آذر ۲۲:۴۸
ما به مارمولک میگوییم کلپوک.خخخخخخخخخخخ

پاسخ :

فقط کلپاسه : )))))))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
درباره من


وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ
لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ


***یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ/صف2
ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا سخنی می گویید که عمل نمی کنید؟!***


این روزها که می گذرد، هر روز
در انتظار آمدنت هستم!
اما
با من بگو که آیا، من نیز
در روزگار آمدنت هستم؟

قیصر امین پور

طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان