`

اخلاص


اخلاص، آن است که انسان، نیت خود را از هر گونه آلودگی و ناخالصی  پاک کرده، عمل را تنها برای رضای خدا انجام دهد و ستایش دیگران در او اثر نداشته باشد.
نه تنها اصل عمل باید برای رضای خدا باشد، بلکه کیفیات و جزئیات آن نیز باید به قصد قربت باشد. ازاین رو اگر کیفیت عمل؛ مانند طولانی کردن نماز، به جماعت خواندن آن، اول وقت خواندن، در مسجد خواندن و ... برای غیر خدا باشد، به طوری که ریا به متن عمل سرایت کند، نماز باطل می شود؛ هر چند که ظاهراً اصل نماز را برای انجام فرمان الهی به جا آورد.
.
.
.
یکی از آثار اخلاص آن است که می تواند به همه ی کارهای روزمره، رنگ عبادت بدهد؛ بدین معنا که کارهایی نظیر خوردن، آشامیدن، خوابیدن، کسب کردن، سخن گفتن، شنیدن و ... اگر به انگیزه هایی مانند نیرو گرفتن برای عبادت، کمک به دین الهی، تقویت نظام اسلامی، گره گشایی از مشکلات بندگان خدا و ...باشد، رنگ عبادت به خود می گیرد.
در سخنان حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) آمده است: هر کس خالص ترین عبادت خود را به سوی خدا صعود دهد، خداوند متعال در مقابل آن بهترین مصلحت وی را به سوی او نازل می کند.


بخشهایی از کتاب « ادب فنای مقربان »
شرح زیارت جامعه ی کبیره
آیة اللّه جوادی آملی
جلد دوم /ص ۱۶۷-۱۶۸



+ هر چند که متن های بالا رو زیاد خوندیم و دیدیم، ولی بعضی اوقات فراموشمون شده که، اگه هر کاری کردیم، اون کارو مثل پتک نکوبیم به سر مردم، که آی ایها الناس ببینید من فلان کار و کردم یا می خوام بکنم. 
+اینکه هر کاری می کنیم، هر کاری، فقط برای رضای خدا باشه و بس.

+و در آخر
 خدایــــــا چنان کــن سرانجام کــــار          تو خوشنـــــود باشــــی و ما رستگـــــــار


۵ نظر
میم کاف
۱۶ دی ۲۳:۵۰
یاد کتاب پنج شنبه فیروزه ای افتادم

پاسخ :

باید اعتراف کنم که کتاب پنج شنبه ی فیروزه ای منو به خوندن این کتاب ترغیب کرد :)
 
میم کاف
۱۶ دی ۲۳:۵۸
پیشنهاد میدم از صفایی حایری هم بخونین
من خودم زیاد نخوندم فقط حرکت رو خوندم اونم یک سومش
ولی زبان روان و خوبی داره کتاباشون

پاسخ :

ممنونم از پیشنهادتون :) 
ان شاءالله :)
یک دختر شیعه
۱۷ دی ۱۰:۵۲
اهی وقتام سر خدا منت میزاریم حتی
: (
گاهی وقتام از عمد جلو مردم ی کارایی انجام میدن  : (

پاسخ :

متاسفانه همینطوره ...

 :(
نسیم ...
۱۷ دی ۱۲:۵۳
اخلاص داشتن کار سختیه...
یه وقتایی هم غافل میشیم... غفلت خیلی بده... میتونه زندگی رو نابود کنه...

پاسخ :

خیلی سخته :(
فقط باید از خدا بخوایم نیتامونو خالص بکنه و یه لحظه هم مارو به حال خودمون رها نکنه :)
ف. تفتی
۲۱ دی ۲۱:۲۳
مفید بود
همتتان مستدام

پاسخ :

خداروشکر
ممنون، بهمچنین.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
درباره من


وَإِن یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ
لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ
وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکْرٌ لِّلْعَالَمِینَ


***یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ/صف2
ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا سخنی می گویید که عمل نمی کنید؟!***


این روزها که می گذرد، هر روز
در انتظار آمدنت هستم!
اما
با من بگو که آیا، من نیز
در روزگار آمدنت هستم؟

قیصر امین پور

طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان